Followers

Sunday, October 24, 2010

Tip Buku Minggu Ini – Kaedah Membaca Buku

Assalamualaikum dan Salam sejahtera,

Apa khabar anda hari ini? Moga ceria-ceria selalu hendaknya. Sudah sekian lamanya saya menyepi sejak bulan Julai yang lalu. Dah habis raya pun. Jadi, suka untuk saya nyatakan di sini bahawa saya akan mula aktif berbloging kembali. Diharapkan para pengikut blog ini dan pengunjung blog ini akan terus menikmati informasi yang dapat saya kongsikan dalam blog kedai buku ini. Tip Buku Minggu Ini memberitahu anda sedikit informasi tentang Kaedah Membaca Buku. Selamat membaca.

Umumnya, ramai yang suka membaca. Tak kisahlah samada membaca suratkhabar, majalah atau buku. Walaupun terdapat sesetengah kajian yang dilakukan mengatakan bahawa rakyat Malaysia kurang membaca, tetapi pada pandangan saya rakyat Malaysia gemar membaca. Buktinya, ramai yang membaca suratkhabar pada setiap hari. Ada yang membeli suratkhabar dan ada juga yang gemar membaca suratkhabar secara percuma. :)

Internet merupakan alternative bagi yang tidak membeli suratkhabar, majalah atau buku. Bilangan pengguna internet juga bertambah. Ini bermakna semakin ramai yang ingin mendapat informasi. Dan pastinya, informasi memerlukan aktiviti pembacaan.

Berkaitan dengan tajuk artikel pada minggu ini, terdapat beberapa cara atau kaedah membaca yang perlu diketahui. Ini adalah kerana ia berkaitan dengan masa. Kaedah membaca membezakan seseorang yang dapat menghabiskan tempoh pembacaannya dalam masa yang singkat atau lama.

Terdapat 4 kaedah yang boleh anda praktikkan ketika anda membaca buku.

Pertama, baca tajuk-tajuk penting atau headline. Kebiasaannya, apabila seseorang itu membaca suratkhabar, dia pasti akan melihat tajuk-tajuk besar di muka depan suratkhabar. Kemudian dia akan membelek-belek helaian demi helaian suratkhabar dan melihat tajuk-tajuk utama serta tajuk-tajuk kecil. Cara ini boleh diaplikasikan terhadap majalah dan buku. Anda hanya perlu membuka senarai isi kandungan buku tersebut dan melihat tajuk-tajuk atau subtopic yang menarik minat anda.

Kedua, baca ringkasan atau rumusan buku. Cara ini sesuai digunakan untuk buku sahaja. Cuba anda meneliti ringkasan atau rumusan buku tersebut di bahagian kulit belakang buku. Secara tidak langsung anda sudah mempunyai gambaran tentang keseluruhan isi buku tersebut.

Ketiga, membelek dan membaca sepintas lalu. Anda hanya melihat secara sepintas lalu helaian demi helaian majalah atau sesebuah buku itu. Kemungkinan besar sesekali mata anda akan terpaku pada tajuk atau subtopik yang menarik perhatian anda. Ia bergantung pada anda samada untuk membaca keseluruhan artikel yang menarik perhatian anda ataupun tidak.

Keempat, focus dan highlight. Setelah anda melihat keseluruhan isi kandungan buku, membaca rumusan buku dan melihat tajuk-tajuk utama, anda boleh memilih tajuk yang dirasakan perlu dibaca. Sebaiknya focus pada tajuk-tajuk dan artikel-arikel yang menarik untuk dibaca dan padat dengan informasi yang berguna. Anda juga boleh menggariskan atau membuat highlight dengan menggunakan highlighter pen pada isi-isi penting.

Itulah dia 4 kaedah yang boleh anda lakukan ketika membaca buku. Namun, anda juga bebas untuk membuat cara anda sendiri ketika membaca buku. Ada juga yang gemar membaca dari kulit ke kulit sesebuah buku. Dalam erti kata lain, dia membaca prakata, penghargaan, pendahuluan dan kata-akata aluan sesebuah buku termasuk senarai rujukan yang ada dalam buku tersebut. Ini bergantung kepada diri anda sendiri samada ingin menghabiskan bacaan dalam tempoh yang singkat atau lama.

Ingat! Buku boleh diibaratkan seperti kereta. Manakala pembacanya adalah seperti pemandu. Anda yang menentukan jenis buku yang ingin dibaca (dipandu) dan berapa hadlaju pembacaan (pemanduan) anda. Moga info yang saya berikan kepada anda pada kali ini dapat memberi manfaat terutamanya ketika anda ingin mencuri masa untuk membaca buku. Renung-renungkan dan terima kasih kerana membaca. :)

3 comments:

  1. nice info.. saya selalu buat langkah pertama dan ketiga dulu.. baru langkah kedua dan keempat..

    ReplyDelete
  2. saya pula suka lihat tajuk buku dulu, kemudian baca ringkasan atau rumusan di belakang buku. kemudian baru belek buku tu. setiap orang punya cara tersendiri ketika mula hendak membaca buku. saudari wahida,terima kasih kerana sudi bagi komen. :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete