Followers

Wednesday, January 12, 2011

Tip Buku Minggu Ini – Azam Tahun Baru

Assalamualaikum dan Salam sejahtera,

Apa khabar anda hari ini? Moga ceria-ceria selalu hendaknya.. Diharapkan para pengikut blog ini dan pengunjung blog ini akan terus menikmati informasi yang dapat saya kongsikan dalam blog kedai buku ini. Tip Buku Minggu Ini mengajak anda membuat dan menanam Azam Tahun Baru. Selamat membaca.

Saudara/i pembaca yang saya hormati,

Tanpa kita sedari, kita telah pun masuk pertengahan bulan yang pertama iaitu bulan January pada tahun baru ini iaitu tahun baru 2011. Adakah anda sudah pun mempunyai azam tahun baru? Apakah azam anda pada tahun ini? Adakah anda sudah memulakan dan melaksanakan azam tersebut?

Sekiranya anda sudah pun menetapkan azam anda sendiri, tahniah saya ucapkan. Bagi yang belum pula, apa kata kita menanam azam untuk membaca lebih banyak buku pada tahun ini. Anda boleh meletakkan sasaran berapakah jumlah buku yang ingin anda baca pada tahun ini.

Contohnya, anda berazam untuk membaca 12 buah buku pada tahun ini. Ini bermakna, anda mensasarkan untuk membaca sebuah buku dalam masa sebulan. Bagus juga azam ini, kan? :)

Saya sendiri berazam untuk mengekalkan rekod pada tahun lepas. Lagi baik sekiranya saya dapat meningkatkan jumlah buku yang dibaca berbanding tahun lepas.

Selain itu, anda juga boleh berazam untuk mengulang kembali buku yang telah dibaca pada tahun lepas. Bagi pelajar sekolah menengah terutamanya yang berada di Tingkatan 5, anda bakal menghadapi peperiksaan SPM pada tahun 2011 ini. Anda boleh berazam untuk membaca buku Tingkatan 5 pada setiap hari dan dalam masa yang sama mengulang kembali bacaan buku rujukan dan teks Tingkatan 4.

Di sini, saya ucapkan selamat maju jaya kepada anda yang bakal menghadapi peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM. Tidak lupa juga kepada pelajar IPT yang bakal menghadapi peperiksaan pertengahan sem dan akhir sem. Jangan lupa buat tugasan kuliah! :)

Juga kepada para pekerja walau di mana jua anda berada, tahniah sekiranya anda mendapat kenaikan gaji dan kenaikan pangkat pada tahun ini. Tingkatkan produktiviti kerja anda. :)

Last but not least, kepada ahli perniagaan dan usahawan dalam apa jua bidang, semoga tahun baru 2011 ini memberi kemakmuran dan keuntungan yang berlipat ganda kepada anda di dalam perniagaan yang anda lakukan. Saya juga mengharapkan kejayaan yang sama. Insya Allah, sama-sama kita doakan. :)

Sebagai penutup, renungkan mutiara kata daripada seorang selebriti terkenal di Amerika Syarikat.

‘Railah kedatangan tahun baru kerana ia menawarkan satu lagi peluang untuk melakukan yang terbaik’

Oprah Winfrey

Saya harapkan setelah anda membaca artikel pada minggu ini, anda akan menjadi lebih bermotivasi untuk membaca buku. Terima kasih kerana membaca. :)

2 comments: