Followers

Wednesday, November 17, 2010

Salam Aidiladha

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada seluruh Muslimin dan Muslimat tak kira di mana jua anda berada.

Semalam saya mengemas barang-barang di rumah. Sambil mengemas, saya membelek akhbar-akhbar yang saya susun di bilik saya. Kebetulan saya terjumpa artikel berkenaan aktiviti membaca yang akan dimasukkan ke dalam Malaysia Book of Records. Jadi, saya terfikir untuk menulis artikel tersebut di dalam blog ini.

Hari ini, saya ingin kongsikan dengan anda artikel yang menarik berkaitan dengan aktiviti membaca tersebut. Artikel tersebut telah pun saya ringkaskan. Selamat membaca.

413,595 murid catat sejarah baca buku serentak 33 minit

Kuala lumpur – Sebanyak 413,595 murid sekolah berjaya membaca buku secara serentak selama 33 minit dan 30 saat di seluruh negara.

Kesemua murid tersebut membaca buku mulai pukul 11 pagi di 982 sekolah dengan dipantau oleh guru masing-masing pada program Read 2010 Satu Negara Membaca Bersama.

Lebih 450,000 digunakan untuk tujuan tersebut dengan 50,000 daripadanya disumbang oleh penganjur program iaitu Scholastic Corporation.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong berkata, aktiviti yang bertujuan menggalakkan tabiat membaca itu akan dimasukkan ke dalam Malaysia Book of Records.

Ka Siong berkata, aktiviti Kem Membaca 1Malaysia dan program Scholastic Read akan dapat mendokong prinsip-prinsip utama gagasan 1Malaysia iaitu kesaksamaan dan kekitaan.

Setiap pelajar membaca sebuah buku dan aktiviti membaca mereka selama 2010 saat itu dipantau oleh pihak sekolah.

Sumber : Kosmo

Tarikh : 9 November 2010

No comments:

Post a Comment