Followers

Sunday, May 23, 2010

Tip Buku Minggu Ini – Buku yang Bermusim

Salam sejahtera,

Apa khabar anda hari ini? Moga sentiasa sihat hendaknya. Alhamdulillah, blog kedai buku2u dah pun ada follower. Dapat seorang dua pun jadilah. Itu sebagai permulaan. Blog ni pun nak masuk dua bulan kewujudannya. Kalau kedai buku, mungkin bilangan pengunjung dah bertambah. Daripada 4 ke 5 orang sehari. Tip Buku Minggu Ini bercerita mengenai Buku yang Bermusim. Selamat membaca.

Sebelum saya meneruskan tip pada kali ini, terus-terang ingin saya katakan bahawa, sebenarnya, saya bercadang untuk membuat tajuk yang lain. Pada asal perancangan, saya ingin memberikan tip-tip yang berkaitan dengan perkara yang boleh memupuk minat membaca buku. Namun, berita sukan yang mengejutkan saya, iaitu kemenangan Inter Milan ke atas Bayern Munich pada Final Liga Juara Juara Eropah yang baru berlangsung awal pagi tadi telah mencetuskan idea untuk menulis sesuatu yang berkaitan dengan musim. Lantaran itu, terciptalah tajuk Tip Buku Minggu ini iaitu Buku yang Bermusim. :)

Saudara pembaca yang dihormati,

Memang tak dapat dinafikan terdapat buku-buku yang bermusim. Ia hanya muncul pada waktu-waktu tertentu sahaja. Sebagai contoh, demam World Cup bakal melanda seluruh dunia pada bulan Jun ini. Maka, jualan buku mengenai World Cup makin bertambah. Buku-buku mengenai sejarah World Cup, pasukan-pasukan yang menyertai World Cup dan lain-lain yang berkaitan dengan World Cup semakin banyak dihasilkan. Kalau pergi ke kedai-kedai buku pada masa ini, kita boleh lihat majalah-majalah dan buku-buku yang berkaitan dengan World Cup ada dijual samada dalam Bahasa Inggeris atau Bahasa Melayu.

Dalam masa yang sama, saya tak nafikan akan munculnya buku mengenai juara Liga Juara Eropah pada musim ini, iaitu Inter Milan. Saya mengandaikan bukunya bertajuk, Inter Milan: The Road to Final UEFA Champions League 2009/2010. Ini cuma andaian saya sahaja. Buku tentang pengurus yang berkaliber seperti Jose Mourinho juga mungkin bakal dihasilkan. Siapa tahu mungkin anda yang membaca artikel ini boleh menulis biografi mengenai pengurus tersebut yang dinobatkan antara pengurus yang terbaik di dunia. Dah tentu jualan buku anda laku macam goreng pisang panas. Siapa tahu, kan? Bak kata pepatah Melayu “tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu.”

Selain World Cup, ada lagi musim yang baru saja berakhir. Tak lain tak bukan musim Akademi Fantasia yang juga berakhir semalam. Buku-buku dan majalah-majalah yang berkaitan dengan pelajar-pelajar Akademi Fantasia banyak dihasilkan. Selepas ini, pasti buku atau majalah tentang konsert final Akademi Fantasia dan senarai pemenang akan dihasilkan dan dijual. Cerita pasal buku yang bermusim ini memang menarik untuk dibincangkan.

Anda juga boleh berkongsi pandangan tentang buku yang bermusim ini. Sekian sahaja untuk kali ini. Terima kasih kerana membaca.

No comments:

Post a Comment