Followers

Tuesday, May 11, 2010

Tip Buku Minggu Ini – Pengenalan

Salam sejahtera,

Bermula minggu ini dan minggu2 seterusnya, saya akan menulis arikel ringkas mengenai buku. Kemungkinan besar saya juga akan menulis mengenai blog dan e-book. Baiklah, tanpa melengahkan masa lagi, apa kata terus saja saya mulakan minggu ini dengan Tip Buku Minggu Ini. Selamat membaca.

Apa itu buku? Saya pasti semua orang dah tahu apa itu buku. Sebabnya, kita dah kenal buku sejak kecil. Mungkin semasa kita melangkahkan kaki ke alam persekolahan (masuk Darjah Satu) atau semasa kita masuk tadika. Malah, mungkin ada juga yang dah mula kenal buku dan baca buku sebelum masuk tadika lagi. Saya pasti ada di antara anda yang masuk dalam kategori “baby genius” sebab dah cekap membaca seawal usia 3-4 tahun. Tahniah saya ucapkan atas kejayaan yang dulu..

Saudara pembaca yang dihormati,

Saya pasti disebabkan anda memang dah kenal apa itu buku, jadi anda mampu untuk memberi apa saja definisi mengenai buku. Mungkin ada yang mengatakan, buku adalah hasil susunan kertas-kertas sehingga menjadi tebal atau buku adalah kumpulan kertas yang ada tulisan dan gambar. Suka untuk saya nyatakan di sini definisi buku menurut Kamus Dewan. Sedikit sebanyak dapat menambahkan informasi anda mengenai buku. Menurut Kamus Dewan, buku ialah helaian kertas berjilid yang berisi tulisan dan sebagainya untuk dibaca atau yang mengandungi ruangan kosong untuk ditulis.

Itu sahaja sedikit info yang dapat saya kongsikan pada minggu ini. Diharapkan ada manfaat untuk diri saya dan anda. Cerita mengenai buku akan saya sambung pada minggu hadapan. Nak tahu apa dia? Tunggu.. Harap bersabar.. :)

Sekian sahaja untuk kali ini. Terima kasih kerana membaca.

No comments:

Post a Comment